Aktuelt

Odd Arne Karlsen, Brødrene Ingebrigtsen

Odd Arne Karsen har konstant blikk for forbedringer.

Jakter på den neste smaken

Produksjonssjef Odd Arne Karlsen er på utkikk etter din neste favoritt – før du selv er klar over det.

– Produktutvikling er noe som må gjøres hele tiden – ikke bare i sykluser eller i lavsesonger, forklarer han.

– Målet er å finne den rette smaken – den neste favoritten – i god tid før forbrukerne egentlig etterspør dette. Da handler det om å videreutvikle smakssammensetningen på produkter som allerede finnes, eller finne noen helt nye, sier han.

Nye produkter

Baconrull er et pålegg som han utviklet fra grunnen av, og som Brødrene Ingebrigtsen har fått etablert som en favoritt i markedet. Slik historier om nye produkter er ikke bare gledelige eller ønskelige. De er også nødvendige, i et marked som hele tiden er i endring.

– For noen år tilbake var farseprodukter som servelat veldig populære. I dag er etterspørselen så liten at vi ikke produserer dette selv lenger. Og det er mange grunner til at smakene og ønskene endrer seg. Dels kan det handle om popularitet, men det handler også om bevissthet. Bevissthet på fett, for eksempel, forklarer han.

Og mens noen påleggstyper forsvinner, er det nødvendig at nye kommer til.

Ofte handler det om å skape en fyldigere smak

Odd Arne Karlsen

Pølsemaker

Karlsen har jobbet ved Brødrene Ingebrigtsen i over 30 år, og er pølsemaker av fag. Og også pølsene er gjenstand for kritisk blikk etter muligheter for endringer og forbedringer.

– For det første finnes det veldig mange andre former for pølser enn den tradisjonelle røkte kjøttpølsa. Men det trenger ikke å handle om å skape noe helt nytt, eller å få fram en helt ny smak. Ofte handler det om å skape en fyldigere smak. Da blir kryddersammensetningene veldig viktig, mener han.

Han samarbeider tett med krydderleverandører, akkurat som han samarbeider med andre leverandører. Men han reiser ikke så forferdelig mye i utlandet på jakt etter nye ideer.

– Nei, jeg reiser ikke så mye. Ideene får jeg gjennom å smake meg frem. Men de gangene jeg er i utlandet så smaker jeg, selvsagt. Og jeg kjøper med meg ting. Og jeg tar veldig mye bilder, smiler han.

Odd Arne Karsen

Odd Arne Karsen justerer kryddersammensetningen.

Les også:
Mer fra Vi Som Elsker Nord-Norge:

Deltakere

Nordlys
iTromsø
Troms Folkeblad
Ishavskraft
Violet Road
SpareBank 1 Forvaltning
Helgelendingen
Rana Blad
Premiér AS
Krysspress
Lyngenlam
SpareBank 1 Finans Nord-Norge
Framtid i Nord
Brødrene Ingebrigtsen
iFinnmark
Lofotposten
Snakk
Fremover
EiendomsMegler 1
SpareBank 1 Regnskapshuset
Harstad Tidene
Vesterålen Online
Avisa Nordland
Bakehuset Nord-Norge