Aktuelt

- Av og til må vi dessverre knuse noen drømmer, hvis vi ser at planene ikke er realistiske, men andre ganger får vi lov til å være med på å realisere drømmer også, forteller Laila Myrvang om samarbeidet med lokale gründere. Foto: Rune Stoltz Bertinussen, Krysspress.

Hemmeligheten bak Jekta-suksessen

Jekta Storsenter hadde neppe blitt Norges beste kjøpesenter uten satsning lokale gründerbutikker.

– Det er den totale sammensetningen av butikker som til slutt avgjør for vår del, men det ligger et langsiktig og bevisst arbeid bak det som til slutt har endt med at vi ble kåret til Norges beste kjøpesenter, foreller senterleder Laila Myrvang.

I dag deler hun gjerne de tre viktige årsakene til at Jekta har lyktes bedre enn de fleste trodde skulle være mulig.

Stor og dristig satsing

Det vakte oppsikt at Jekta i oktober 2016 vant den prestisjefylte kåringen – og ikke minst lot juryen seg overraske over hvilke internasjonale attraktive butikker som har valgt å etablere seg i senteret på Langnes i Tromsø. Men dette var altså ikke første gangen Jekta vakte oppsikt. Det ble ansett for å være mer enn dristig da Jekta i sin tid lanserte planene om å utvide egen kapasitet, til hele 65.000 kvadratmeter. I en liten periode var Jekta Norges største kjøpesenter, og det var nok av dem som på forhånd stilte seg tvilende til om denne båten skulle bære – i en by på Tromsøs størrelse.

Å fylle senteret med butikker er ikke i seg selv noen garanti for suksess

Laila Myrvang

– Jo da, det fantes sikkert dem som var skeptisk. Selv var jeg aldri i tvil om hvorvidt vi skulle klare å fylle opp senteret med leietakere, for da vi startet arbeidet med å bygge ut hadde vi lister med interesserte leietakere som ønsket seg inn i senteret vårt. Vi hadde et godt startgrunnlag. Men å fylle senteret med butikker er ikke i seg selv noen garanti for suksess. Utfordringen består i å skape den perfekte miksen av butikker, som gjør at senteret er attraktivt for kundene, forklarer hun.

Tre suksessfaktorer

Den første suksessfaktoren handler om lokalt eierskap.

– Det er viktig for oss at vi er lokalt eid. For mange av dem som handler her, har dette betydning. De vet at overskuddet fra senteret havner i lokalsamfunnet. Coop Nord, som eier, bruker overskuddet lokalt i regionen, til blant annet å investere i nye butikker, eller til å sponse lokal frivillighet, sier hun.

Men også for henne selv som senterleder er det lokale eierskapet viktig.

– Beslutningsveiene er korte. Selv om vi er et stort senter, med 130 butikker, har vi mulighet til å «snu oss» raskt. Ofte er det bare en kort samtale mellom meg og ledelsen i Coop Nord som skal til, så iverksetter vi det som er nødvendig for å løse ei utfordring, forteller hun.

Det er viktig for oss at vi er lokalt eid. For mange av dem som handler her, har dette betydning.

Laila Myrvang

Den andre suksessfaktoren består i å trekke til seg de attraktive butikkene man ikke finner andre steder, noe Jekta har klart ved flere anledninger. For å klare dette, må man over tid drive senteret godt, og vise at man holder høy standard og trekker store mengder kunder – slik Jekta gjør med sine nærmere fire millioner besøkende årlig.

Den tredje suksessfaktoren er den mest undervurderte, og består i å tilrettelegge for lokale gründerbutikker.

Bedriftsrådgivning

– Det er ofte lettere å drive et kjøpesenter som bare består av nasjonale og internasjonale kjeder. Dette er aktører som er profesjonelle, skriver lange leieavtaler, og som vet «spillereglene» om hvordan man driver butikk i et kjøpesenter, og som derfor krever liten grad av oppfølging. Men et senter som utelukkende består av kjeder blir ofte statisk, så derfor bruker vi ganske mye ressurser på å knytte til oss lokale aktører – ofte gründerbedrifter som starter hele virksomheten sin i kjøpesenteret, forteller hun.

Det ligger mye forarbeid bak disse etableringene, og mye av dialogen bærer preg av bedriftsrådgivning og etablererrådgivning.

– Coop Nord som gårdeier er en uvurderlig ressurs i denne prosessen. Sammen med gründeren går vi igjennom konseptet, planene, markedsmulighetene og truslene. Vi ser på tall, prognoser og trusler.

Sammen med gründeren går vi igjennom konseptet, planene, markedsmulighetene og truslene.

Laila Myrvang

– Av og til må dere knuse noen drømmer?

– Ja, av og til må vi dessverre knuse noen drømmer, hvis vi ser at planene ikke er realistiske. Men andre ganger får vi lov til å være med på å realisere drømmer også.

Hun mener andelen lokale aktører i høyeste grad bidrar til å gjøre Jekta til en suksess, og at mange som besøker senteret ikke forventer å finne en lokal musikkbutikk, en lokal garnbutikk – eller for den saks skyld en lokal spabutikk i et kjøpesenter som Jekta. Og i tillegg er det viktig for senteret å kunne by på sterke lokale merkenavn som fiskebutikken til Dragøy eller delikatessebutikken til Helmersen.

– Andelen lokale butikker er noe høyere på Jekta enn i andre kjøpesentre, nettopp fordi vi er lokalt eid, mener hun.

 

Les også:
Mer fra Vi Som Elsker Nord-Norge:

Deltakere

Premiér AS
Avisa Nordland
Snakk
Nordlys
SpareBank 1 Regnskapshuset
Violet Road
Krysspress
Helgelendingen
EiendomsMegler 1
Sparebank 1 Nord-Norge
Harstad Tidene
Altaposten
Bakehuset Nord-Norge
Lofotposten
SpareBank 1 Finans Nord-Norge
Ishavskraft
Rana Blad
Brødrene Ingebrigtsen
Fremover
iTromsø
Vesterålen Online
iFinnmark
Lyngenlam
SpareBank 1 Forvaltning