Her Bor Vi

Foto:

Narvik Havn

Ofotbanen

Publisert: 6. februar 2017 14:00 Av: Skjalg Andreassen, Krysspress

Ofotbanen er årsaken til etableringen av Narvik som by.

Selve Ofotbanen er ikke mer enn 42 kilometer lang, og går fra Narvik til riksgrensen til Sverige, men banen er en del av «Malmbanan» som går helt til Luleå. Hoveddelen av trafikken på banen er malmtog som frakter malm og pellets fra gruvene i Kiruna. Det fraktes 15,9 millioner tonn gods årlig på Ofotbanen, og det er mer enn all annen godstrafikk med jernbane i Norge til sammen. Malmtogene går døgnet rundt, hele året, og utenom disse går det to daglige persontogpar til og fra Sverige, og dessuten godstog mellom Narvik og Alnabruterminalen ved Oslo via Sverige; de såkalte Arctic Rail Express-togene.

Valget av Narvik som utskipningssted var i sin tid ikke åpenbart. Myndighetene ønsket opprinnelig utskipingen lenger sør. Da valget falt på Ofoten var navnet på endestasjonen først Victoriahavn, oppkalt etter den britiske dronningen. Ved en uformell folkeavstemning om navn i 1900 var Malmstad, Ofothavn, Victoriahavn og Narvik alternativene.

Ofotbanen ble åpnet for trafikk 15. november 1902, men banen ble ikke offisielt åpnet før et halvt år senere. Ingen av de høyeste øvrighetspersonene hadde lyst til å reise så langt nord midt i mørketiden, men 14. juli 1903 ble den offisielle åpningen foretatt av kong Oscar II.

 

Les også:
Mer fra Vi Som Elsker Nord-Norge:

Deltakere

Helgelendingen
Vesterålen Online
Sparebank 1 Nord-Norge
Fremover
SpareBank 1 Forvaltning
Lofotposten
Framtid i Nord
Violet Road
Rana Blad
Bakehuset Nord-Norge
iFinnmark
EiendomsMegler 1
Nordlys
Troms Folkeblad
Snakk
SpareBank 1 Finans Nord-Norge
Altaposten
Lyngenlam
Avisa Nordland
SpareBank 1 Regnskapshuset
Ishavskraft
iTromsø
Krysspress
Brødrene Ingebrigtsen