Aktuelt

Redaktør Rolf Edmund Lund, Altaposten

Redaktør Rolf Edmund Lund i Altaposten har helt siden 2001 jobbet med å gjøre et tradisjonelt avishus om til et moderne mediehus.
FOTO: Rune Stoltz Bertinussen, KRYSSPRESS.

Ambisjon som samfunnsbygger

Rolf Edmund Lund er mediemannen som er lei av å høre på mediefolk som klager.

Lund er sjefredaktør i Altaposten, og er mer offensiv i retorikken sin enn veldig mange av sine bransjekolleger. Han ønsker gjerne å fokusere som samfunnsoppdraget avisen har, og omtaler gjerne et tilsynelatende nederlag som Altapostens viktigste seier i hans egen redaktørtid….

Mediehus

– Da jeg begynte som redaktør her i 2001 etablerte vi Altaposten som et «mediehus», og dermed som noe mer enn bare en avisbedrift. Det var det mange rundt oss som reagerte på, og kanskje til og med latterliggjorde, men i dag gjør jo alle i bransjen vår dette, forklarer han.

I konkurranse med Amedia vant Altaposten konsesjonen om å produsere TV for Vest-Finnmark – i tillegg til at mediehuset også leverer daglige radiosendinger.

– Vi har jo underveis måttet sette tæring etter næring, og har måttet justere ambisjonsnivået vårt. Vi har redusert staben på radio- og TV en del, og der vi tidligere hadde ambisjoner om å dekke hele Vest-Finnmark, er vi vel i dag mer konsentrert om Alta. Men de grunnleggende publisistiske ambisjonene våre står ved lag, og jeg mener vi skiller oss fra de fleste andre. Vi har selvsagt en del krysspublisering – der vi publiserer de samme sakene både i papiravisa, på nett, i TV-nyhetene og i radio. Men for oss er hovedideen at hvert medium har sitt eget særpreg og sin egen innholdsprofil, sier han.

For oss er hovedideen at hvert medium har sitt eget særpreg og sin egen innholdsprofil

Rolf Edmund Lund

Samfunnsoppdrag

Heller ikke Altaposten har sluppen unna kravene til omstilling som hele den norske mediebransjen står inne i, men redaktøren i Alta erkjenner at han begynner å bli forsynt av den ensidige klagesangen fra bransjen.

– Økonomisk omstilling og i verste fall nedbemanninger, er selvsagt smertefullt. Men alle bransjer må igjennom omstillinger av og til, og det ville være naivt å tro at ikke de samme utfordringene også skulle gjelde media. Men se rundt oss! Se på reindriftsnæringen, og de kravene til omstillingene disse er stilt overfor! Der er det snakk om langt større utfordringer enn bare å tilpasse volum og marked – det er snakk om å gjøre store inngrep i en hel kulturarv og en identitet – og da kan vi med god grunn snakke om følelser som fortvilelse, sorg og smerte. Jeg tror vi i mediebransjen skal være forsiktig med å bruke for store ord når vi beskriver våre egne utfordringer, sier han.

Han ser gjerne for seg at flere redaktører konsentrerer seg om produkt, samfunnsoppdrag og publisistiske ideer.

– Grunnen til at vi mediefolk står opp om morran er rett og slett at vi skal levere de sakene som har betydning – og som får betydning – for det samfunnet vi er her for å tjene. Vi skal påpeke kritikkverdige forhold, og bidra til at urett blir rettet opp. Og vi skal påpeke muligheter, og bidra til vekst, sier han.

Nasjonal oppmerksomhet

Og hvis du lurte på nederlaget som egentlig var en seier…

– I sin tid hadde vi i TV Nord daglige sendinger fra «Finnmarksløpet», der vi både formidlet folkelivet og selve løpet. Senere har jo NRK overtatt dette. De har satt sine ressurser inn, og har senere utført det samme oppdraget på utmerket vis. Da ble det litt meningsløst å drive med akkurat det samme for vår del…

– NRK stjal selve kremjobben fra dere?

– Nei, tvert imot. Jeg skrev til og med på lederplass at dette var noe NRK absolutt burde påta seg. «Finnmarksløpet» er ikke et arrangement som kan sies å være lokalt eller regionalt. Det er et fantastisk arrangement som for lengst har vokst seg til å bli nasjonalt og internasjonalt – noe TV-sendingene på NRK bekrefter. På veien har vi i Mediehuset Altaposten ytt vårt lille bidrag for å skape bevissthet og interesse, og det skal vi ta som en liten seier, mener han.

Les også:
Mer fra Vi Som Elsker Nord-Norge:

Deltakere

EiendomsMegler 1
Rana Blad
Altaposten
iFinnmark
Violet Road
Vesterålen Online
Sparebank 1 Nord-Norge
Helgelendingen
Ishavskraft
SpareBank 1 Finans Nord-Norge
Lofotposten
Krysspress
Premiér AS
Nordlys
SpareBank 1 Forvaltning
Avisa Nordland
Fremover
Snakk
Framtid i Nord
iTromsø
Bakehuset Nord-Norge
Harstad Tidene
Lyngenlam
Troms Folkeblad