Her Bor Vi

Foto:

Wilfried Schrader

Nordlandsbanen

Publisert: 6. februar 2017 14:03 Av: Skjalg Andreassen, Krysspress

Nordlandsbanen strekker seg i dag fra Trondheim til Bodø. Slik har det ikke alltid vært.

Frem til 2008 var det distansen mellom Hell og Bodø som ble regnet som Nordlandsbanen, ettersom første del av reisen – mellom Trondheim og Hell – var en del av Meråkerbanen som strakk seg østover, og som opprinnelig ikke var tenkt som et ledd i en bane mot Nord-Norge.

Banen ble utvidet nordover i rykk og napp. Den nådde Mosjøen i 1940, Mo i Rana i 1942 og Fauske i 1958. 1. desember 1961 ble banen mellom Fauske og Bodø åpnet for godstrafikk, mens det første persontoget ankom Bodø 1. februar 1962. 7. juni 1962 ble den offisielle åpningen av Nordlandsbanen foretatt av kong Olav.

Tross mange og ivrige forkjempere har ikke banen kommet lenger nordover enn dette, og planene for Nord-Norgebanen ble på begynnelsen av 1990-tallet lagt på is av Stortinget, hovedsakelig begrunnet med store kostnader for bygging gjennom det vanskelige terrenget mellom Fauske og Narvik – ikke minst kryssing av Tysfjorden. Nordlandsbanen er heller ikke blitt elektrifisert.

 

Les også:
Mer fra Vi Som Elsker Nord-Norge:

Deltakere

Snakk
Harstad Tidene
Avisa Nordland
iTromsø
Fremover
Rana Blad
iFinnmark
Brødrene Ingebrigtsen
Sparebank 1 Nord-Norge
Nordlys
Troms Folkeblad
Ishavskraft
Lyngenlam
Framtid i Nord
SpareBank 1 Finans Nord-Norge
Altaposten
EiendomsMegler 1
Premiér AS
Helgelendingen
SpareBank 1 Forvaltning
Lofotposten
Krysspress
Violet Road
SpareBank 1 Regnskapshuset