Aktuelt

Kjell Helsingeng

Kjell Helsingeng ved Premier kjøtt. (RUNE STOLTZ BERTINUSSEN, Krysspress)

Fikk surfe på bølgen som eneleverandør

Kjøttbedriften Premier har erfart at du ikke er garantert økonomisk suksess – selv om du får være tilnærmet monopolist.

Historien er slik: I 2014 var det leveransekrise på nakkekoteletter. Lagrene var tomme, og dagligvarehandelen «skrek» etter varer.

– Vi var stort sett alene om å kunne levere nakkekoteletter, og ble dermed hovedleverandør til dagligvarehandelen i vår region. Vi doblet leveransene dette året, forteller Kjell Helsingeng ved Premier.

Som andre må også vi hele tiden utvikle nye produkter som kan sikre både posisjon i markedet og de økonomiske resultatene

Kjell Helsingeng

Små marginer

Men dette førte likevel ikke til noen garantert økonomisk suksess.

Ikke på kort sikt:

– Vi opplevde jo selvsagt at innkjøpsprisene steg, også for vår del, og det tar alltid litt tid å få justert utsalgsprisene. Ei krone for kiloet er slett ikke ubetydelig når vi snakker om 80.000 kilo, bemerker han.

Og ikke på lang sikt:

– Posisjonen som hovedleverandør strakk seg ikke lenger enn bare dette ene året, for i dagligvarehandelen ønsker man ikke å forplikte seg for mer enn ett år av gangen, sier han.

– Var «blaffet» som hovedleverandør av nakkekoteletter bortkastet?

– Nei, det var det slett ikke. Selv om vår egen fortjeneste var veldig lav, så betydde dette mye for vår posisjon i forhold til dagligvarehandelen. Nakkekoteletter er et viktig produkt for dagligvarehandelen. I frysedisken finner du veldig mange produkter som butikkene faktisk taper penger på, så da er det viktig at det også finnes produkter som kan oppveie dette – og at vi kan bidra positivt, mener han.

Utvikler produkter

I dag er Premier tilbake til «normalen», og kan ikke lenger forvente å levere like mye som i rekordåret.

– Hvordan kompenserer dere tapet?

– Selv i et normalår er jo nakkekotelettene et viktig produkt for oss, med 30-40 tonn i året. Men hva som er de viktigste produktene våre kan variere fra år til år, og som andre må også vi hele tiden utvikle nye produkter som kan sikre både posisjon i markedet og de økonomiske resultatene, sier han.

Kjell Helsingeng

Kjell Helsingeng med produktet som tidvis har vært det aller viktigste for Premier; nakkekotelettene. (RUNE STOLTZ BERTINUSSEN, Krysspress)

Les også:
Mer fra Vi Som Elsker Nord-Norge:

Deltakere

Framtid i Nord
Sparebank 1 Nord-Norge
Vesterålen Online
iFinnmark
Harstad Tidene
Helgelendingen
Snakk
Ishavskraft
Brødrene Ingebrigtsen
iTromsø
Premiér AS
Lofotposten
Avisa Nordland
SpareBank 1 Regnskapshuset
Troms Folkeblad
Lyngenlam
Krysspress
Nordlys
Rana Blad
Altaposten
SpareBank 1 Finans Nord-Norge
EiendomsMegler 1
Violet Road
Bakehuset Nord-Norge