Aktuelt

Foto: Torbjørn Kosmo, BAnett.

Rammet av «heimblindhet»

God historiefortelling er nødvendig for å skape nye merkevarer i Nord-Norge.

Inger-Gunn Sande mener det må gjøres en solid jobb for å definere de konkrete kvalitetene ved Nord-Norge.

– Vi må bli dyktigere til å beskrive kvalitetene, og være modig nok til å skille disse fra alle de flosklene som benyttes når politikere eller byråkrater skal beskrive «mulighetenes landsdel», sier hun.

Narvik, som stedsnavn, begrep og historie knyttet til krigen, står sterkere i bevisstheten på kontinentet enn hva vi i Nord-Norge er klar over

Inger-Gunn Sande

Ut av blindsonen

I dag er Inger-Gunn Sande daglig leder i Nordnorsk Kommunikasjon i hjembyen Brønnøysund, men hun har bodd og jobbet i både Tromsø og Vadsø tidligere, og kjenner dermed bredden i landsdelen bedre enn de fleste.

– Da jeg flyttet hjem igjen etter 25 år, fikk jeg føle på et interessant fenomen: «Heimblindheten». Jeg fikk gjenoppdage ting som var veldig bra, men som jeg ikke hadde merket – eller satt pris på – da jeg forlot 25 år tidligere. Jeg tror vi må hjelpe hverandre ut av denne blindheten. Jeg tror det er en del av den viktige historiefortellingen, sier hun, og nevner ett eksempel på hvordan denne «heimblindheten» også kan ramme kollektivt:

– Narvik, som stedsnavn, begrep og historie knyttet til krigen, står sterkere i bevisstheten på kontinentet enn hva vi i Nord-Norge er klar over. Kanskje er det til og med slik at «Narvik» har en sterkere posisjon internasjonalt enn i Nord-Norge, illustrerer hun.

Historiefortellingen i seg selv er likevel ikke nok. Kompetanse og kvalitetsorientering er helt avgjørende for å lykkes i å skape merkevarer som står seg over tid.

Alt avhenger av kvaliteten på de tjenestene som tilbys til de som kommer hit som tilreisende. Vi kan ikke levere «jalla»-løsninger

Inger-Gunn Sande

Kvalitet og ambisjoner

– Nord-Norge har opplevd en økende grad av oppmerksomhet fra omverden. Vi er så heldige at vi har veldig mye natur, og vi kan på en positiv måte fremstå som eksotisk for mange. Dette har gitt en fremvekst innenfor reiseliv og opplevelsesnæringene, og det er selvsagt bra. Men alt avhenger av kvaliteten på de tjenestene som tilbys til de som kommer hit som tilreisende. Vi kan ikke levere «jalla»-løsninger; da ødelegger vi for oss selv, mener hun.

– Hvem går foran? Hvem mener du tjener som eksempler til etterfølgelse?

– Når det gjelder å gripe muligheter og være konkret, mener jeg at både SpareBank 1 Nord-Norge og Mo industripark har vist seg veldig dyktig. De er tydelige i kommunikasjonen med omverden, gir klar beskjed om hvilke muligheter som finnes for de som vil gripe dem – og de har begge et høyt ambisjonsnivå for det de bedriver. Felles for dem er også svært tydelige og energiske ledere. Her kan flere lære og hente inspirasjon, sier hun.

Les også:
Mer fra Vi Som Elsker Nord-Norge:

Deltakere

Snakk
SpareBank 1 Forvaltning
Ishavskraft
Lofotposten
SpareBank 1 Regnskapshuset
Rana Blad
Nordlys
Avisa Nordland
Harstad Tidene
iTromsø
Framtid i Nord
EiendomsMegler 1
Troms Folkeblad
Bakehuset Nord-Norge
SpareBank 1 Finans Nord-Norge
Fremover
Violet Road
Sparebank 1 Nord-Norge
Helgelendingen
Brødrene Ingebrigtsen
Altaposten
Vesterålen Online
Lyngenlam
Krysspress