Aktuelt

Benekter Mack-kampanje

Mack opplever mobilisering blant forbrukerne, men nekter for planlagt kampanje.

Rema 1000 lanserte nylig sin nye leverandørstrategi, der «bestevenner» – ofte internasjonale leverandører – skal bli mer dominerende i butikkhyllene på bekostning av regionale og nasjonale merker. Til gjengjeld håper dagligvaregiganten å kunne lokke med flere små og lokale varemerker i butikkene sine. Frykten for at dette vil ramme et selskap som Mack har fått nordnorske forbrukere til å reagere – i et omfang som har blitt lagt merke til langt utenfor bransjen.

Åpen og tilgjengelig

– Vi har selvsagt registrert det store engasjementet ute blant forbrukerne, der veldig mange har uttrykt sin støtte til oss i Mack. Dette er vi selvsagt veldig takknemlig for, men det er ikke riktig at vi har planlagt dette som en kampanje, sier markedssjef Cathrine Giæver i Mack.

Allerede før forhandlingene mellom Rema 1000 og Mack var ferdig, var engasjementet blant forbrukerne stort. Rema 1000 har åpent gitt uttrykk for irritasjon over at Mack så tidlig kommenterte saken offentlig – som fra Rema-hold er omtalt som «storm i et vannglass».

– Internt hos oss har tre stikkord vært førende for vår egen håndtering av denne saken: Vi skal være åpen, ærlig og tydelig. Da vi la ut vår uttalelse på Facebook hadde saken allerede nådd media, og Rema 1000 hadde gitt sin egen versjon av saken der det het at de kunne «garantere at Mack ville være en viktig leverandør i Troms». Vi presiserte for vår del det som var faktum; at det ikke forelå noen avtale, og vi dermed ikke var mulig å kunne garantere det Rema sa til media og til forbrukerne, sier hun.

Sterk støtte

Giæver understreker at det store engasjementet, både i sosiale medier og på de mer tradisjonelle debattflatene, er oppstått ute blant forbrukerne – uten initiativ eller føringer fra Mack.

– Vi har ikke benyttet noe byrå, og vi har ikke håndtert dette som om det skulle være en kampanje fra vår side. Men vi har vært opptatt av å ta eierskap til vår egen historie, og vi har gjort hva vi har kunnet for å svare på spørsmål underveis, forteller hun.

– Det har blitt lange dager?

– Ja, det innrømmer jeg, fordi «trykket» er så mye større enn hva vi er vant til, og fordi det nye mediebildet beveger seg så mye raskere enn hva som var tilfelle for bare få år siden. På vanlig vis følger vi debatten, og det som sies og skrives om Mack, både på Facebook og i kommentarfeltene, der vi har kunnet svare på spørsmål og påstander som blir fremsatt underveis. Vi har registrert at de aller fleste er positivt innstilt til oss, og at velger å se utfordringen fra vår side, selv om det selvsagt også finnes enkelte som er kritisk, sier hun.

Les også:
Mer fra Vi Som Elsker Nord-Norge:

Deltakere

EiendomsMegler 1
Altaposten
Nordlys
Fremover
Krysspress
Helgelendingen
Ishavskraft
Lyngenlam
Snakk
Vesterålen Online
iFinnmark
iTromsø
Framtid i Nord
Violet Road
Brødrene Ingebrigtsen
Lofotposten
Sparebank 1 Nord-Norge
Avisa Nordland
SpareBank 1 Regnskapshuset
SpareBank 1 Forvaltning
Troms Folkeblad
SpareBank 1 Finans Nord-Norge
Premiér AS
Bakehuset Nord-Norge